Monday, February 13, 2012

Kenapa korang kena pergi Pulau Payar



Pulau payar merupakan 1 pulau drp 99 pulau yg ada di langkawi. Untuk pergi ke pulau Payar, korg blh naik ferry dkt jetty kuah, kos pembayaran utk ke sana arround RM170, tp yg pntng bwh 200 la. Perjalanan dr jeti kuah ke Pualau Payar mengambil masa 45 minit(korg sempat tido la kalau nak, heheheh. Bila sampai kat Pulau Payar, korg akan naik bot khas utk pgy ke sana. Sampai sahaja di jeti Pulau Payar, pemikiran korg akan tenang, sbb pemandangan bukit2, serta air yg jernih, dan ikan2 yg ada di dalam air tersebut. Korg akan dibenarkan utk bermandi, snorkeling serta diving dkt pulau tersebut sehingga pukul 3.30.

Apa yang menarik di Pulau Payar?



Ini merupakan kejernihan air di Pulau Payar, kejernihan air laut ini, memudahkan kita semua untuk snorkelig dgn mudah, dan dpt melihat keindahan flora dan fauna di dalam air..

Selain itu, korg jgk dpt merasakan pengalaman apabila berenang bersama jerung, di Pulau Payar, terdapat lebih dr 10 ekor jerung, dlm pelbagai size, perasaan bila kita sedang berenang kemudian jerung lintas di hadapan, fuhhh, mmg seram, tp jgn risau jerung tu tk makan kita, kalau kita tk kacau dia, kita juga di larang utk memberi makan kpd ikan-ikan yg ada di dalam air. Jerung2 tersebut smuanya dtg dr Pulau Kaca, senang cerita, dekat Pulau Kaca tu nest area dia laa, Kalau korg tk percaya. Heres some photo..



Last skali, korg memang kena dtg Pulau Payar and lihat keindahan dia dengan mata korg sendiri, and rasa pengalaman berenang dengan jerung..

Sekian Dari saya, Adli...

No comments: