Sunday, February 12, 2012

Life as we know it

Dlm hidup ni, mcm2 dugaan akan dtg dkt kita, ada dugaan yg mampu kita hadapi, ada juga dugaan yg kita mampu hadapi tp perlukan pertolongan, tetapi tkd dugaan yang kita tk mampu nk hadapi, sebab Allah maha adil, Allah akan trunkan ujian kpd kita berdasarkan apa yang kita mampu, jd kenapa kita nk bersedih, bila dugaan menimpa kita, itu tanda Allah sygkn kita.

Okay first, bila org hina kita, org kutuk kita, kita jd sdih, kdg2 ada yang smpai bunuh diri, bila dugaan trlalu bsr, subhanallah, igtlah kita ada allah, kita ada alquran, jalan tu ada, penyelesaian tu ada,kita cuma harus mncari shj. selain itu, kala org hina kita or kutuk kita, trskan laa bersabar, sesungguhnya, iman kita akan bertambah, and sntiasa laa brpk, org yg kutuk kita tu sebenarnya dia cemburu dgn apa yg kita ada, apa kita, dia tk suka tgk mcm mana kita skrng, dia pun kutuk lah kita dan cuba jatuhkan kita and bg kita tk bersemangat nk trskan hdp. And igtlah, org blh bnci kita, org blh kutuk kita, tp jgn laa kita bnci dorg and kutuk dorg, kalau tk, tkd laa beza dia antara kita dgn dorg, so kalau korg dlm masalah ni, korg sabar and bykkan berdoa agar Allah bukakan pintu hati dorg, okayh?

second, kalau kegagalan menimpa kita, peribahasa jepun ada menyebut, jatuh kali ketujuh, kita bgn utk kali kelapan, peribahasa tu jelas bg tau kita, yg tk kira brp kali kita gagal, tk semestinya kita org yg gagal, org yg gagal is org yg bila gagal dia hlg keyakinan dan hlg smngt utk trs berusaha. Ilmu tu luas terbentang dpn mata kita, kita cuma perlu gali shj dan tingkatkan usaha. sebenarnya kegagalan itu is the best experience for us, dgn kegagalan kita dpt merasa kejayaan suatu masa nnt.. this is some quote that I have by watching movie..

Behind Great success lies great sacrifice. -amitabh batchan

experience that you get, is when youd dont get what you want.. -Dr. Randy Paush

jadi, kenapa kita nk menyerah trlalu awl, br gagal skali, kita putus asa dan tknk belajar, tingkatkan usaha, dan bgn bila jatuh, jgn berserah terlalu mudah, dan perbanyakkan usaha dan tawakkal, dan igt lahh, cukup lah bg kita allah, dia la sebaik2 tmpt utk kita berserah, bukan rokok, bukan dadah, bkn arak, serta bkn syaitan, dont despair and never lose hope, Allah is always with us..

No comments: